מדד ההמצאות: אוניברסיטת תל אביב מובילה בכמות הפטנטים

אוניברסיטת תל אביב דורגה ראשונה בישראל ושמינית מחוץ לארה"ב במספר הפטנטים על מחקרים חדשים

08 יוני 2017

עוד לא מצאנו תרופה לסרטן, אבל יש לנו עשרות פטנטים למלחמה בסרטן. אוניברסיטת תל אביב במקום ה-43 בעולם, הראשונה בישראל, והשמינית מחוץ לארה"ב עם 54 פטנטים שרשמה בארה"ב בשנת 2016 לפי NAI – National Academy of Inventors, שדירג את 100 האוניברסיטאות מכל העולם המובילות במספר הפטנטים שנרשמו לזכותן בארה"ב בשנת 2016.

 

הטכניון מדורג במקום 53, והשני בישראל, עם 44 פטנטים. האוניברסיטה העברית במקום 87 עם 29 פטנטים. פרופ' יואב הניס, סגן נשיא האוניברסיטה למחקר ופיתוח, רואה בהישג הזה "עדות לפוטנציאל הגדול הטמון בפירות המחקר של חברי הסגל הבכיר שלנו. רישום פטנט הינו השלב הראשון בדרך הארוכה מהמחקר הבסיסי עד ליישום המסחרי של פירותיו."

 

מהמעבדה לתעשייה

שלמה נמרודי, מנכ"ל "רמות בע"מ", חברת הבת של האוניברסיטה, העוסקת במיסחור הידע הנוצר באוניברסיטה: "אוניברסיטת תל אביב משקיעה הרבה כסף ותשומות נוספות בכדי לרשום פטנטים על המצאות מבטיחות. ביומד, הייטק וננו טכנולוגיה הינם בין התחומים המובילים ברישום פטנטים. עד היום רשמנו מאות פטנטים ואנחנו ממשיכים את הטיפול בהם בכדי לקצר את הטווח מהאוניברסיטה לתעשייה ומשם לשוק."

 

מדי שנה מתקבלות כ-120 בקשות של חוקרים, מתוכן חברת "רמות" מגישה בפועל 70%-80% הצעות לפטנטים בעלי אופק מיסחורי. ברוב הפטנטים, הממציאים הם החוקרים הראשיים יחד עם סטודנטים. כתוצאה מזה הסטודנטים נחשפים לא רק למדע אפליקטיבי מעניין, אלא גם לצעדים עסקיים חשובים כגון הגשת פטנטים ובדיקה של אפשרויות המיסחור. בשנים אחרונות יש יותר פטנטים חדשים בתחומים של הנדסה, מדעים מדויקים ומדעי המחשב, אך לעתים נרשמים פטנטים גם בתחומים "לא שגרתיים", כמו פטנט בתחום הקולנוע האינטראקטיבי שנרשם לפני כמה שנים, ושוחרר בסופו של דבר לממציא.

 

עד כה הניבו שיתופי הפעולה בין אוניברסיטת תל אביב לתעשייה כ-60 חברות סטארט אפ פעילות, שהוקמו סביב פטנטים וטכנולוגיות שמקורן באוניברסיטת תל אביב, בהן חברות מיכשור רפואי, אנרגיה, פיתוח תרופות, הייטק, מדיה ועוד. בנוסף, כ-300 פטנטים עומדים כיום לרשות התעשייה לפני מתן רישיון, בהם פיתוחים המבוססים על טכנולוגיות ננו, כגון תרופה המעכבת התפתחות גידול סרטני, או איסוף אנרגיה באמצעות ננו-אנטנות בטכנולוגיה חדשנית שחוסכת את הצורך באנרגית חשמל. חברת "רמות" בע"מ" יוזמת, מובילה ומנהלת את תהליך העברת הגילויים והטכנולוגיות ממעבדות האוניברסיטה לפיתוח וייצור תעשייתי של מוצרים בעלי היקף השפעה עולמיים, משלב ההמצאה וההגנה הפטנטית ועד למתן רישיונות לגופים התעשייתיים.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>