שפת הגאגא: להקת מחול בת-שבע זוכה בתואר עמית כבוד

להקת המחול הישראלית שכבשה במות בארץ ובעולם זוכה לכבוד מאוניברסיטת תל אביב

15 אפריל 2018
להקת מחול בת-שבע ביצירה "דקאדאנס". צילום: גדי דגון
להקת מחול בת-שבע ביצירה "דקהדאנס". צילום: גדי דגון

גם מי שאינו מומחה גדול בענייני מחול, מכיר את בת-שבע, להקת המחול המשמעותית והמובילה בישראל, שביססה את משכנה הקבוע במרכז סוזן דלל בתל אביב. היא נמנית על הלהקות המובילות בעולם בתחום המחול העכשווי, ועורכת מדי שנה כ-250 הופעות בפני כ-100,000 צופים בישראל וברחבי העולם. לאהדת הקהל ולשבחי המבקרים הלהקה כנראה רגילה, אך בחודש הבא יוענק לה גם אות הוקרה מעט יוצא דופן – תואר עמית כבוד מאוניברסיטת תל אביב.

 

להקת מחול בת-שבע היא להקה בינלאומית המונה כ-40 רקדנים מן הארץ ומן העולם בשתי להקות: הלהקה הבכירה והלהקה הצעירה המכונה "אנסמבל בת-שבע", כאשר מדי שנה מתמודדים כ-700 רקדנים על הזכות הנכספת להשתלב בלהקה. הלהקה נוסדה בשנת 1964 על ידי הברונית בת שבע דה רוטשילד שמינתה לתפקיד היועצת האמנותית את מרתה גראהם, רקדנית וכוריאוגרפית אמריקאית, הנחשבת מחלוצות המחול המודרני. הלהקה הייתה הלהקה הראשונה, להוציא את להקתה של גראהם עצמה, שביצעה את ריקודיה של הכוריאוגרפית האגדית.

 

קול כוריאוגרפי נועז

בשנת 1990 מונה אוהד נהרין למנהל האמנותי של הלהקה. מאז מינויו ביסס נהרין את בת-שבע כאחת מלהקות המחול האהובות והמוערכות בעולם. בת-שבע מובחנת בזכות קולו הכוריאוגרפי הנועז של נהרין ואיכות הביצוע הייחודית ורבת-היופי של רקדניה. שפת התנועה המהפכנית שפיתח נהרין - גאגא, משמשת כשיטת האימון היומיומית של רקדני הלהקה, ונלמדת בלהקות ובמוסדות רבים בארץ ובעולם. מדובר בשפה תנועתית המאפשרת חוויה של חופש ותענוג בדרך פשוטה, וחיבור לגוף עצמו ולתחושותיו, במרחב נעים, בבגדים נוחים, ללא התבוננות בלתי פוסקת במראות, ובליווי מוסיקה.

 

גאגא נולדה מתוך אמונה בכוח המרפא של התנועה, והיא מציעה דרך לחזק את הגוף, לשכלל את הגמישות, הזריזות והיעילות, להעיר את החושים והדמיון. העבודה משכללת את התנועה האינסטינקטיבית ומחברת את החלטות התנועה המודעת. לדברי נהרין "אנו חוקרים תנועה רב-ממדית, אנו נהנים מתחושת השריפה בשרירים, אנו מודעים לכוחנו הטעון חומר נפץ ולעתים אנו עושים בו שימוש. אנו יכולים לשנות את הרגלי התנועה שלנו אם נמצא הרגלים חדשים, אנו יכולים להיות רגועים ודרוכים בו-בזמן. אנו זמינים."

 

אנסבל בת-שבע ביצירה "בויז אנד גירלז". צילום: אסקף

 

מחול חוצה גבולות

להקת מחול בת-שבע זכתה במהלך השנים בפרסים רבים, בהם: פרס בסי ניו יורק עבור "וירוס של אוהד נהרין" (2002), פרס בסי ניו יורק עבור "אנאפאזה" (2004), פרס שרת התרבות והספורט ללהקות לביצוע היצירה "שדה 21" (2012), פרס מעגל מבקרי המחול הוענק לאנסמבל בת-שבע על ביצוע ליצירה "מקס" (2014), פרס מופע המחול הטוב של השנה באיטליה מטעם מגזין DANZA & DANZA עבור "שלוש" (2016), ועוד. בנוסף נבחר נהרין להשתתף במגוון פרויקטים מובילים בעולם, דוגמת פרויקט המנטורינג של חברת רולקס, שמפגיש בין צעירים מחוננים באופן בלתי רגיל בתחומם לבין היוצרים המובילים בתחום זה, לתקופת חניכה של שנה.​ בשנת 2015 עלה לאקרנים הסרט התיעודי "מיסטר גאגא" שיצר הקולנוען הישראלי תומר הימן על חייו של נהרין ועל להקתו, וזכה להצלחה בינלאומית רבה.

 

תואר "עמית כבוד" מוענק לה השנה על תרומתה להעצמת חיי התרבות בישראל במשך למעלה מיובל שנים; על רפרטואר עשיר של הפקות, המבטאות מקוריות אמנותית ישראלית, שבהובלתו רבת החזון של אוהד נהרין, הפכו אותה לאחת מלהקות המחול האהובות והמוערכות בעולם; על הקול הכוריאוגרפי האמיץ והנכונות לפרץ דרכים חדשות בתנועה ובהבעה במחול; על מחויבותה הבלתי מתפשרת לטיפוח המצוינות והשוויון ביצירה האמנותית; ועל תפקידה החשוב בייצוא אוצרות התרבות של ישראל לקהלים בינלאומיים.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>