מהכיתה למסך: שגיא פרידמן, בוגר החוג לחינוך, בסדרה חדשה על המורים הכי מעניינים

שגיא פרידמן, בוגר החוג לחינוך מיוחד באוניברסיטת תל אביב, פותח שנה שנייה כמורה בתיכון, ואנחנו נזכה לקבל הצצה לכיתה שלו בסדרה תיעודית חדשה

"אחרי הצלצול"
משתתפי הסדרה "אחרי הצלצול" עם הבמאית אורנה בן דור

ב-23.11.16, בשעה 21:00, תעלה לשידור בערוץ 10 הסדרה "אחרי הצלצול", סדרה דוקומנטרית חדשה בבימויה של אורנה בן דור, המתעדת שישה מורים משישה תיכונים ברחבי הארץ. החל מהפרק השני בסדרה תוכלו לצפות בשגיא פרידמן, בוגר תואר ראשון בכלכלה ובחינוך מיוחד באוניברסיטת תל אביב. שגיא, במקור ממעלות תרשיחא, למד בתיכון בית חינוך בקיבוץ עברון במגמת ביולוגיה. בשעות הפנאי הוא הכי אוהב לרוץ, ועושה זאת ארבע פעמים בשבוע, כולל השתתפות בתחרויות ריצה שונות. הוא אוהב לטייל בארץ ובחו"ל, וגם שם לא מוותר על ריצות למרחקים. כיום הוא מתגורר בראשל"צ, ומגיע מדי בוקר ללמד בתיכון פנחס איילון בחולון, שם התחיל את שנתו השנייה כמחנך וכמורה למתמטיקה.

 

הסדרה "אחרי הצלצול" מציפה סוגיות חברתיות ואקטואליות בוערות, בהן קיפוח עדתי, פערים חברתיים, מיניות, גיוס והכנה לצה״ל, ומציגה את ההתמודדויות הלא פשוטות של המורים בעידן של גבולות מיטשטשים, מעורבות הורים, ועל רקע הקושי להתפרנס ממקצוע ההוראה. ניצלנו את ההזדמנות כדי לשמוע משגיא על הבחירה במקצוע ועל חייו כמורה צעיר, רגע לפני שהסדרה עולה לאוויר.

 

מתי החלטת שאתה רוצה להיות מורה ולעסוק בחינוך? האם רצית להיות או ללמוד משהו אחר, או שזה החלום שלך מגיל צעיר? מה בסוף הכריע לטובת חינוך?

"למעשה החלטתי שאני מתעניין בתחום החינוך רק כשהשתחררתי מהצבא. הרגשתי חסך אדיר בכל מה שקשור להתנדבות ולמעורבות חברתית. בחרתי ללמוד כלכלה וחינוך מיוחד. כלכלה, כדי לשמור על אפשרות של ביטחון כלכלי בעתיד, וחינוך בשביל הנשמה. מהר מאוד הבנתי שעשייה חברתית ותרומה לקהילה זה מה שהכי מדבר אלי. במהלך הלימודים התנדבתי כנציג וראש מדור באגודת הסטודנטים. לא הייתי בטוח איך ארגיש מול בני נוער, אבל הייתה לי תחושה שזה משהו שארגיש בו נוח וטוב, והיום אני רואה שצדקתי. אני מרגיש מאוד שייך ותורם כמורה בתיכון".

 

למה בחרת בלימודים דווקא באוניברסיטת תל אביב?

"התקבלתי לאוניברסיטאות נוספות, אבל שמעתי דברים מאוד טובים על אוניברסיטת תל אביב, וגם קיבלתי מלגה של קרן אייסף לסטודנטים מהפריפריה".

 

איזה כלים מעשיים ותיאורטיים הלימודים העניקו לך?

"הרבה כלים. לפני הכל, הלימודים חיזקו לי את האמונה בעצמי. כאחד שבא ממשפחה ללא רקע אקדמי עשיר, הגעתי עם סטיגמות על עצמי, והצלחתי לשבור אותן. מאוד התחברתי לאנשים בחוג לחינוך והרגשתי שאני לומד מהם המון. עד היום אני מצטט משפטים של מורים שלי בפני תלמידים ובפני חברים. אחד מהם הוא ציטוט של פרופ' דורית ארם שמאוד השפיע עלי. היא אמרה שיש אפשרות לעבור את התואר בציפה מעליו – להגיע למבחנים, לקבל ציונים וזהו, אבל יש אפשרות ללמוד לשחות, לצלול וליהנות ממה שיש לעולם הזה להציע. להיות נוכח במאה אחוז, ללמוד על העולם ועל עצמך, על איך שאתה רואה את הדברים".

 

גם ההתנהלות של ראש החוג, פרופ' גלי צינמון, בתחום השוויון המגדרי וביצירת אווירה סדנאית בכיתה, שבה הסטודנטים לוקחים חלק פעיל, השפיעה עלי מאוד לטובה. קיבלתי הרבה הזדמנויות לעזור לאנשים סביבי ולתרום כנציג הקהילה הסטודנטיאלית. גם ראש בית הספר דאז, פרופ' רפאל נחמיאס, תמיד פירגן ונתן רוח גבית לדברים שרציתי לעשות בחוג."

 

אז איך זה מרגיש להיות מורה בישראל 2016, בעידן הסנאפצ'ט והאינסטגרם?

"ההרגשה מדהימה. הדור של היום מדהים, חכם, מעניין. אני לומד מהתלמידים שלי המון, אני נהנה ומרגיש שאני משפיע ועושה משהו משמעותי בחברה. מבחינת הנתינה והמעורבות זה משמעותי יותר מכל דבר שעשיתי לפני כן, ואני מרגיש מאוד מועצם מהתלמידים שלי. צריך לדעת להתמודד עם אתגרים, עם תלמיד שפוגע, עם כישלונות, אבל זה התפקיד הכי דינאמי שאני מכיר מבחינת עניין. אני רואה את הקשיים של בני הנוער בעידן החדש, וביחד אנחנו לומדים איך להתמודד, מסתגלים לשינויים וצריכים להפעיל חשיבה יצירתית. אני חושב שיצירתיות זו תכונה נדרשת כדי להיות איש חינוך היום. הסביבה משתנה כל הזמן, בארץ ובעולם, ואין ברירה אלא לדעת איך להסתגל וללמוד עוד ועוד. התובנה שמלווה אותי היא שאיש חינוך היום הוא לא מקור הידע, אלא קודם כל מחנך, שצריך לאהוב את הילדים, להיות שם עבורם ולהוות דוגמא אישית."

 

מה היו התגובות של הסביבה על כך שבחרת להיות מורה?

"התגובות מאוד מפרגנות, עד היום. לא הופתעתי מזה, זה רק חיזק את הרצון שלי להיות מורה, כי אנשים התפעלו מהבחירה, וזה גורם לי להרגיש שאני עושה משהו משמעותי מבחינה ערכית. היו גם שאלות ודאגות לגבי הפרנסה, וזה מובן ורלוונטי, אבל כשהלב מחליט, לראש קשה לשכנע אותו."

 

איזו עצה אתה יכול לתת לבחור/ה צעיר/ה כמוך שרוצים ללכת לתחום החינוך, אבל חוששים מהקשיים ומהאתגרים שהתפקיד מזמן?

"מצד אחד, מאוד חשוב להיות שקולים ולדעת לעשות עם עצמך תיאום ציפיות בנושא השכר ורמת הקושי של התפקיד. מצד שני, לדעת שזה כנראה יהיה הדבר הכי משמעותי שתעשו בחיים, וללכת על זה בכל הכוח, כי זה לא רק מעצים את דור העתיד ועוזר להם להיות בני אדם ואזרחים טובים יותר, זה מעל הכל מעצים אותך כבן אדם. הלמידה מהתלמידים היא יומיומית, וזה התפקיד הכי מעניין ודינאמי שיש. עם כל האתגרים, זה קודם כל תפקיד עם עשייה חברתית משמעותית, לדעתי - הכי חשובה שיכולה להיות".

 

גם אנחנו חושבים ככה, ומאחלים לשגיא המון הצלחה, עניין וסיפוק בהמשך דרכו כמחנך וכמורה.

 

מתעניינים בלימודי חינוך? היכנסו לאתר ההרשמה למועמדים >

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>