פרס הומבולדט יוענק לפרופ' מנחם פיש

פתיחותו, למדנותו הביקורתית ועמדתו המוסרית של מנחם פיש בנוגע לייסודו של דיאלוג בין יהדות, נצרות ואסלאם, מהווים דוגמא ומופת

20 פברואר 2017
פרופ' מנחם פיש

פרופ' מנחם פיש – פרופסור אמריטוס ומופקד הקתדרה להיסטוריה ופילוסופיה של המדע ע"ש יוסף וסיל מייזר במכון להיסטוריה ופילוסופיה של המדעים והרעיונות ע"ש כהן באוניברסיטת תל אביב – זכה בפרס הומבולדט היוקרתי. טקס הענקת הפרס (על סך 60,000 יורו) ייערך בקיץ הקרוב במעמד נשיא גרמניה.

 

פרס הומבולדט, ע"ש חוקר הטבע ומגלה הארצות הגרמני אלכסנדר פון הומבולדט, ניתן על מכלול עבודתו של חוקר בולט מכל מדינה ובכל שטחי המחקר. בכל שנה מחולקים עשרות בודדות של פרסים כאלה לחוקרים מרחבי העולם. את המועמדוּת לפרס רשאים להגיש אך ורק חוקרים בעלי שם שעובדים בגרמניה. את מועמדותו של פרופ' פיש הגיש פרופ' קריסטיאן ויזֶה, מופקד הקתדרה ע"ש מרטין בובר באוניברסיטת פרנקפורט.

 

"זאת הרגשה יוצאת מן הכלל", אומר פרופ' פיש, ששוהה כעת במכון ללימודים מתקדמים של מדעי הרוח באוניברסיטת פרנקפורט. "הוגשתי לפרס על-ידי אדם שיש לי עמו שיתוף פעולה עמוק, הן בפרויקט מחקרי שאנו כותבים יחד והן בפרויקט מוסדי, בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת קיימברידג'. פרופ' ויזה הוא תיאולוג פרוטסטנטי, שהתמחה במשך השנים בהגות יהודית מודרנית, וכיום הוא מגדולי המומחים בעולם לפילוסופיה יהודית עכשווית. פרופ' ויזה מכיר אותי ואת עבודתי לפנַי ולִפְנים, ולכן אני שמח כל-כך על הפרס, כי הוא באמת מבטא היכרות עמוקה והערכה רצינית למפעל חיי".

 

בנוסף לעבודתו במכון כהן להיסטוריה ופילוסופיה של המדעים והרעיונות באוניברסיטת תל אביב, פרופ' פיש הוא עמית מחקר בכיר במכון שלום הרטמן. פרופ' פיש, שכיהן בעבר כנשיא האגודה הישראלית להיסטוריה ופילוסופיה של המדע, וכן כראש בית הספר לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, עומד בשנים האחרונות בראש המרכז ללימודים דתיים ובין-דתיים שהולך ומוקם באוניברסיטה.

 

מנימוקיו של פרופ' ויזה להגשת מועמדותו של פרופ' פיש לפרס הומבולדט: "פתיחותו, למדנותו הביקורתית ועמדתו המוסרית של מנחם פיש בנוגע למפעלו המחקרי העיקרי, ייסודו של דיאלוג בין יהדות, נצרות ואסלאם, שיתבסס על שיטות חדשניות בנוסף להערכה יסודית האחד של מסורת האחר, מהווים דוגמא ומופת למעורבות האקדמיה למפגשים הבין-דתיים והבין-תרבותיים בין יהדות, נצרות ואסלאם. מפגשים אלה משמעותיים הן במישור הגלובלי, ובמיוחד בשל הסכסוכים במזרח התיכון, אבל גם בדיון הנוכחי בגרמניה – לגבי הבנה תרבותית הדדית בחברות המהגרים הרב-תרבותיות והרב-דתיות".
 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>