משתגעים מאהבה

מלחשים עתיקים ועד בשמים בניחוחות של בעלי חיים - משחר האנושות יצא האדם מגדרו בעקבות האהבה

 

האם אתם מסוג האנשים שמתכננים את חגיגות יום האהבה שבועות מראש עם בני זוגכם, מאלה שהתאריך הזה עובר לידם או אפילו מאלה שסולדים מניסיונותיו של עולם הצרכנות לשווק לנו "אהבה" בצורה חומרנית? כך או כך, קשה להאמין שהצלחתם להימלט מאווירת האהבה שמורעפת עלינו מכל עבר לכבוד "ולנטיינס דיי", שהתחיל כחג נוצרי דתי לכבוד הקדוש ולנטינוס, והתגלגל ליום הבינלאומי של חגיגת האהבה. אמנם ביהדות חוגגים את יום האהבה בט"ו באב, אך בענייני אהבה - כל המרבה הרי זה משובח, אז למה לא לחגוג פעמיים בשנה?

 

אמנם לא תמיד היה יום שמיועד לחגיגת האהבה, אך הרצון לחגוג אותה, להעלות אותה על נס ולהעניק לבני הזוג שלנו תשומת לב מיוחדת תמיד היו חלק מהאנושות. לדברי פרופ' גדעון בוהק מהחוג לפילוסופיה יהודית ותלמוד בפקולטה למדעי הרוח ע"ש לסטר וסאלי אנטין, כבר לפני 2,500 שנה, אנשים יצרו לחשים של אהבה.

 

"הקשר בין אהבה ומאגיה הוא קשר עתיק-יומין, וגם המאגיה היהודית מרבה לעסוק ביחסים שבינו לבינה," מסביר פרופ' בוהק, שחוקר את המאגיה היהודית לדורותיה, "כך, למשל, התגלו בחפירות ארכיאולוגיות בחורבת רימון שליד קיבוץ להב שברי חרס ועליהם חרותה השבעה של שישה מלאכים שיבעירו את ליבה של ר' (השם נשמר בצורה מקוטעת) באהבה אחרי א' (ששמו לא נשמר). שברי חרס אלו נכתבו במאה החמישית או השישית לספירה, על-פי מרשם מאגי שהמשיך להיות בשימוש בקרב העוסקים ב"קבלה מעשית" עד העת החדשה. חרסים אלו, והמרשם שעל-פיו יוצרו, הם עדות נאמנה להמשכיות של המאגיה היהודית מהעת העתיקה ועד ימינו, וכמובן מעידים גם על הצורך האנושי באהבה, צורך שלא השתנה כלל מהעת העתיקה ועד ימינו."

 

מבלבלים ומתבלבלים

תעשיות שלמות מנצלות את הצורך שלנו באהבה ואת העיסוק הבלתי פוסק שלנו במראה החיצוני, על מנת להיראות טוב בעיני בני המין השני - באיפור, בבישום ובהלבשה. לדברי פרופ' מל רוזנברג מהמחלקה לגנטיקה מולקולרית וביוכימיה בפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר, שחוקר כימיה של הגוף, פרומונים ואת תגובותינו לריחות גוף, לריחות הבישום שאנחנו כל כך אוהבים יש גם צד אפל. "מדוע אנחנו נמשכים לריחות של פרחים, שהם רק עוד צמח? אינני יודע," אומר פרופ' רוזנברג, "יש סברה שאנחנו כמו דבורים, נמשכים לפרחים. אך אנחנו לא מתמרחים רק בריח של צמחים, אלא גם בריח של בעלי חיים מסוימים. מימי קדם נהגו לצוד את אייל המוסק ולהפיק מאיבר המין שלו בושם. היום זה לא חוקי. בזמנו, מחיר המוצר היה יכול להגיע ל-50 אלף דולר. בימינו מדענים למדו לייצר ריחות סינתטיים, ובמקום אותו מוסק אפשר לקנות ריח סינתטי בעשרה דולר לקילוגרם. אני שואל את עצמי למה בן אדם מוכן גם היום להוציא מאה דולר לבקבוק קטן של בושם? כי בבושם הזה יש את השקר הגדול. מה הסכנה של השקר הגדול? זה מבלבל את האמת. אנחנו יוצאים עם מישהו, מריחים נינה ריצ'י, קוקו שאנל, ועד שאנחנו לומדים את הריח הטבעי של הבן אדם, שקריטי מאוד לבחירה נכונה של בני זוג, זה לפעמים מאוחר מדי."

 

בין כל המסכות והקליפות שאנו עוטים על עצמנו בדרך למציאת האהבה הנחשקת, חשוב לזכור שהטבע והאמת הם הקלפים הכי חזקים שלנו, ולקוות שהם אלו שיימשכו אותנו לבן או לבת הזוג הכי מתאימים עבורנו, כי האהבה הייתה כאן תמיד, והיא כאן כדי להישאר.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>