אקס פקטור אקדמי: החומרים שמהם מקורצים המרצים האהובים ביותר

אנחנו מחכים להרצאות שלהם בקוצר רוח, נכנסים לאולם בכיף, מרותקים בזמן ההרצאה, מצחקקים בהנאה כשהם מספרים בדיחה, ויוצאים מהכיתה בסיפוק ובהתרוממות רוח. לכל אחד ואחת יש מרצה או מספר מרצים שהשפיעו עליהם במיוחד. אז מה הופך מרצים מסוימים באקדמיה למרצים בלתי נשכחים, כאלו שנזכור גם שנים אחרי התואר ונמליץ עליהם בחום לסטודנטים חדשים?

 

במחקר מקיף שנערך על ידי התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל, השתתפו למעלה מ-1,800 סטודנטים וסטודנטיות ממוסדות אקדמיים ברחבי הארץ, שבחרו את המרצים שעוררו בהם השראה במהלך התואר, הן מן ההיבט האישי והן מן ההיבט הלימודי.

 

המחקר התקיים במסגרת פרויקט "מרצה מעורר השראה" לשנת 2016, שהשיקה התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בחודש יולי 2016. הפרויקט נוצר בעקבות המיזם Teaching HERO שנולד באירלנד, והובל על ידי ד"ר טרי מגוויר (Maguire  Dr. Terry), מנכ"לית הפורום הלאומי להוראה ולמידה באירלנד, בשיתוף עם התאחדות הסטודנטים האירית. מטרת הפרויקט כפולה. תחילה, זיקוק הערכים והתכונות האישיות והמקצועיות הנמצאות בבסיס ההוראה, אשר יוכלו לספק לנו את הידע לבניית דמותו של "המרצה מעורר ההשראה". שנית, קיום שיח פורה בנושא איכות וחשיבות ההוראה של מרצים באקדמיה, והשפעתם על עיצוב דור העתיד של ישראל. תובנות אלו מספקות הצצה נדירה אל חייהם של אנשי סגל במערכת ההשכלה הגבוהה, שראויים להוקרה ולהערכה פומבית. 

 

שבעה מרצים ומרצות מאוניברסיטת תל אביב מופיעים ברשימה הנחשקת: ד"ר הנרי אונגר, ד"ר יוסף צפדיה, פרופ' נורית יערי, ד"ר רינת גולד, ד"ר איתי חרל"פ, ד"ר דניאל נווה וד"ר גולן להט. ניצלנו את ההזדמנות כדי לבדוק מה המרכיבים שהופכים מרצים לאהובים ביותר, ולהרכיב מתכון מנצח.

 

 

ד"ר הנרי אונגר

מרצה לקולנוע ולטלוויזיה, הפקולטה לאמנויות ע"ש יולנדה ודוד כץ

דבר הסטודנטים: "הוא אדם מיוחד, חכם ומשכיל בצורה יוצאת דופן. נראה כי הוא פועל מתוך תחושת שליחות, והוא באמת רוצה לחולל שינוי ולתקן את העולם במסגרת מה שהוא יכול. הוא פילוסוף מהפנט. יש לו פרשנויות מעניינות ויוצאות דופן."

     
 

ד"ר יוסף צפדיה

מרצה לכימיה, הפקולטה למדעי החיים ע"ש ג'ורג' ס.וייז

דבר הסטודנטים: "מדובר באיש ערכי, תמיד חביב, סבלני ומורה בחסד. ד"ר יוסף צפדיה מעביר שלושה קורסי כימיה לתלמידי שנה א' למדעי החיים. מדובר בשלושה קורסים לא פשוטים, עם הרבה חומר, ומעט זמן להעביר אותו. ד"ר צפדיה מתאפיין בקצב מהיר - אך מובן, באמצעות מצגות ברורות ויחס אישי לכל תלמיד שניגש אליו. הוא מרצה אכפתי, מתחשב ומבין. חשוב לו שכל הסטודנטים שלו יהיו בקצב - הוא לא משאיר אף אחד מאחור."

     
 

פרופ' נורית יערי

מרצה בחוג לאמנות התיאטרון, הפקולטה לאמנויות ע"ש יולנדה ודוד כץ

דבר הסטודנטים: "מאתגרת, מבריקה, אכפתית, מעוררת השראה, מלאה בידע אינסופי, ענווה, קפדנית, דורשת, ישירה וחדה. דמות חינוכית וקרן שמש של יושרה ואינטיליגנציה. פרופ' יערי היא מסוג המרצות שהאהבה שלהן לעולם התוכן אותו הן מעבירות נוכח בכל מילה שלהן. היא אדם שניתן לבטוח בו בעיניים עצומות, ושתמיד נמצא שם בשביל הסטודנטים - היא יודעת להכווין ולתת השראה. כשהיא מלמדת, היא מרתקת בצורה בלתי רגילה."

     
 

ד"ר איתי חרל"פ

מרצה לקולנוע ולטלוויזיה, הפקולטה לאמנויות ע"ש יולנדה ודוד כץ

דבר הסטודנטים: "יוצר שיח עם הסטודנטים במהלך ההרצאות ומעלה שאלות מעוררות מחשבה. ברמה המקצועית, הוא מצליח להפוך את החומר הנלמד למעניין ונותן את הרצון לחקור עליו עוד. ברמה האישית, הוא מוכן להתעכב על כל שאלה של סטודנט, מביע עניין בסטודנטים ועוזר תמיד בכל מצב."

     

 

 

ד"ר דניאל נווה

מרצה לאנתרופולגיה, בית הספר ללימודי הסביבה ע"ש פורטר

דבר הסטודנטים: "איש מקסים, בעל אישיות כובשת. תמיד מוכן לעזור, לא רק בהקשר הלימודי. תמיד מחייך ואפשר ללמוד ממנו המון, גם על אנתרופולוגיה וגם על דרך ארץ וסבלנות. ההרצאות שלו מדהימות ומעוררות השראה."

     
 

ד"ר גולן להט

מרצה למדע המדינה ופילוסופיה פוליטית, הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון

דבר הסטודנטים: "מוביל את הסטודנטים לפתח חשיבה עצמאית וביקורתית, מוביל אותם להיות מצוינים. הוא מרתק ומצליח להשאיר אותנו מרוכזים לאורך כל השיעור, מצחיק וניכר שהוא מעביר את החומר באהבה. דואג לפנות זמן אישי לסטודנטים, ונכון לעזור לנו בנושאים שלא קשורים בהכרח ללימודים. כשהרצאה שלו מסתיימת, אתה כבר מחכה לשיעור הבא".

     
 

ד"ר רינת גולד

מרצה בחוג להפרעות בתקשורת, הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון

דבר הסטדונטים: "מרצה מדהימה, נעימה מאוד ומלאת ידע, מלמדת את הנושאים בצורה העדכנית ביותר ועם התייחסת למחקרים העדכניים ביותר. בנוסף, מלמדת את החומר באופן חי מאד עם סרטונים, הקלטות של מטופלים ועוד. ממש רואים שהיא חיה את מה שהיא מלמדת ושהיא מורה בנשמתה."

 

 

אז מה היה לנו כאן?

תחושת שליחות ואהבת אמת לתחום הלימוד, שמועברת גם לתלמידים

יכולת להעביר את החומר בצורה מובנת ומרתקת כאחד

הובלת הסטודנטים למצוינות ולפיתוח חשיבה עצמאית וביקורתית

יחס אישי לכל תלמיד והשריית תחושת ביטחון ואמון

והדובדבן שבקצפת: אישיות לבבית וכובשת

 

אלו כנראה התכונות המשותפות שהופכות מרצים ומרצות לבלתי נשכחים ולמעוררי השראה. אנשי הסגל האקדמי באוניברסיטת תל אביב הם בראש ובראשונה חוקרים מצטיינים, החולקים עם הסטודנטים את הידע שצברו, ומעודדים אותם להעמיק בתחום הלימוד. על מנת להעניק לסטודנטים חווית למידה שתהיה יעילה ומהנה, פועל מטעם הרקטור המרכז לקידום ההוראה, המקנה לחוקרים כלים פדגוגיים ומכשיר אותם להיות מרצים טובים עוד יותר.

 

בכל שנה נבחרים מרצים מצטיינים מקרב הסגל הבכיר והסגל הזוטר, על פי תוצאות סקרי שביעות הרצון. סקר שביעות הרצון מההוראה לסמסטר א' תשע"ז נפתח ויימשך עד סוף הסמסטר, ה-29.1.17, בשעה 24:00.

 

אז מי המרצות והמרצים האהובים עליכם?

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>